Janáček a Rejcha. Filharmonie Brno uvádí dvě velké kantáty dvou skladatelských samorostů
Janáček a Rejcha: dva samorosti, dvě velká díla
Amarus: temnota, autobiografie a rodící se Janáčkův rukopis
Filharmonie Brno věnuje koncerty tento čtvrtek a pátek dvěma kantátám, které ukazují osobitost svých autorů. Janáčkův Amarus zhudebňuje světský text situovaný do sakrálního prostředí. Vypráví o mnichu, který byl odložen do kláštera a doléval olej do lampy – je to příběh trpkého údělu, jehož světlo zhasne s mnichovým odchodem na věčnost.
Podle muzikologa Miloše Štědroně je Amarus přelomovým dílem – prvním, kde začíná to, co později nazýváme „velkým Janáčkem“. V díle je zřetelně patrné, jak se rodí jeho typický rukopis vykrystalizovaný z folkloru, kterému se Janáček věnoval předchozích deset let. Stejnojmenná báseň Jaroslava Vrchlického oslovila Janáčka mimo jiné proto, že mu připomínala jeho vlastní dětství: jako jedenáctiletý se ocitl v klášteře a jeho život se tehdy zásadně změnil.
Dramaturg Vítězslav Mikeš zdůrazňuje, že ačkoli Amarus nebývá řazen k Janáčkovým vrcholným dílům, jde o důležitý vývojový článek. V něm se podle něj rodí Janáček-psycholog, schopný hudbou vystihnout niterné stavy postavy, a Janáček-dramatik, který básnickou předlohu posouvá směrem k próze a tím podtrhuje její dramatičnost.
Te Deum: díkuvzdání pro hraní v kostele i na polích
Druhá část programu patří Rejchovu Te Deum, dílu psanému přímo na církevní text. Te Deum uzavírá čtveřici rozsáhlých vokálně-instrumentálních děl s humanistickým poselstvím a je díkuvzdáním za nastolení míru. Rejcha navazuje na francouzskou tradici skladeb komponovaných na liturgické texty určené k provedení v chrámu i pod širým nebem.
Mikeš připomíná, že předepsaný orchestr je dostatečně velký, aby jeho zvuk vynikl i venku. Varhanní part Rejcha rozepsal i pro harmonii dechových nástrojů – právě pro případ venkovního provedení, kdy varhany nejsou k dispozici.
Životní osud Rejchy rovněž zahrnuje dramatický zlom v jedenácti letech: při potulce Prahou naskočil do dostavníku a dojel ke svému dědečkovi v Klatovech, odkud putoval ke strýci-hudebníkovi v německém Wallensteinu, a tím začala jeho hudební dráha.

Výročí a kontext v repertoáru filharmonie
Od premiéry Janáčkova Amara letos uplynulo 125 let, od vzniku Rejchova Te Deum 200 let. Filharmonie Brno se odnepaměti věnuje odkazu Janáčka; Rejchova hudba se v repertoáru brněnských filharmoniků usadila výrazněji až v posledních letech.
Některá provedení orchestru zaznamenal Český rozhlas; kantátu Lenora zaznamenala i Česká televize a Filharmonie Brno ji v roce 2020 vydala na vlastním labelu jako dvojCD a dvojLP. Čtvrteční koncert bude opět natáčet Česká televize.
Obsazení a vstupenky
Oba večery povede šéfdirigent Dennis Russell Davies. Sólových part se ujmou Simona Šaturová, Daniel Matoušek a Jiří Brückler; sborové party provede Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy.
Advertorial


