Kde byla „Krásná vyhlídka“? Secesní náměstí bývalo periferií Brna

Filip Živný26. listopadu 2025
Budování Konečného náměstí
Budování Konečného náměstíZdroj: archiv Moravského zemského muzea
V době, kdy kolem nebyla zástavba, se sem chodilo za rozhledem do okolí a místu se říkalo Krásná vyhlídka či Tivoli, snad podle oblíbeného italského výletiště Římanů. Na počátku 20. století navrhl plán celé lokality architekt a stavitel František Pawlu – jeho majestátní nájemní domy dávají dodnes lokalitě unikátní atmosféru pravé bašty secese kousek od centra Brna.

Dekáda, která změnila tvář města

Konec 19. století znamenal pro středoevropskou architekturu výraznou změnu směřování – touha mladých umělců a architektů vymezit se proti rutinnímu historickému slohu a přijít se svěžím pohledem i postupy dala vzniknout novému uměleckému (i životnímu) stylu. Jeho kořeny lze vysledovat k anglickým sociálním reformátorům, nikoho však zřejmě nepřekvapí, že do Brna secese prorostla z Vídně. Město ovládla jen zhruba na deset let na přelomu 19. a 20. století, když ale dnes zvednete hlavu, zjistíte, jak významně se do tváře Brna vepsala a kolik secesních budov, fasád či jejich prvků dodnes na ulicích míjíme.

K nejvýraznějším představitelům secesní architektury v Brně patřili žáci vídeňského umělce Otto Wagnera.
quotequote

Staré pryč

Době její umění – umění jeho svobodu. Tak hlásal v roce 1898 nápis nad portálem nového pavilonu Secese ve Vídni od architekta Josepha Marii Olbricha. A v Brně nastala na sklonku 19. století pro rozkvět nového směru architektury doba velmi příhodná. Od roku 1895 totiž probíhala tzv. brněnská asanace, tedy systematické bourání historických budov v centru města a jejich nahrazování domy novými. Paralelně s konvenčnějšími budovami historizujícího slohu tak v nově vytvořených prostorech vznikala díla mladých, progresivních architektů. Vyznačovala se dekorativností, využíváním přírodních motivů, výtvarností, členitostí, optimismem či barevnou hravostí. K nejvýraznějším představitelům secesní architektury v Brně patřili žáci vídeňského umělce Otto Wagnera – Leopold Bauer, Hubert Gessner či Bohumír Čermák. A samozřejmě Franz Pawlu..

Jak vzniklo Konečného náměstí?

Dnešní ulice Veveří a Lidická jsou dvěma historickými trasami, které vedly z města na sever. Zatímco Lidická (dříve označovaná jako Velká Nová) byla nejdůležitější brněnskou cestou a vedla na Svitavy a do Čech, dnešní Veveří (Malá Nová) směřovala ke stejnojmennému hradu a na Tišnov a vedle ní ležel rozsáhlý městský hřbitov. Obytná čtvrť s činžovními domy a veřejnými budovami začala v okolí vznikat od druhé poloviny 19. století.

Stával tu hostinec se zahrádkou Na Tivoli. Cesta vedla až 10 metrů hlubokým úvozem.
quotequote

Určujících kapitol v historii ulice Veveří existuje hned několik, jednou z nich je formování Konečného náměstí. V době, kdy kolem nebyla zástavba, se sem chodilo za rozhledem do okolí a místu se říkalo Krásná vyhlídka, později Tivoli, snad podle oblíbeného italského výletiště Římanů. Stával tu hostinec se zahrádkou Na Tivoli. Cesta vedla až 10 metrů hlubokým úvozem, v okolí byste v průběhu let před vybudováním náměstí našli hliniště, cihelnu a továrna na zápalky nebo vojenské cvičiště.

Na počátku 20. století navrhl plán celé lokality architekt a stavitel Franz Pawlu. Skoupil okolní pozemky, vystavěl zde nájemní domy, v blízkosti také dvě cihelny. Trojúhelníkový prostor tvořený velkolepými domy s bohatou florální výzdobou dodnes patří k nejkrásnějším brněnským náměstím, ačkoli nám kvůli velké dopravní vytíženosti občas může přijít spíš jako překážka na cestě, než místo hodné naší pozornosti a obdivu.

Názvů vystřídalo náměstí spoustu (Na Tivoli, Hindenburgstrasse..), než se v roce 1946 ustálilo na Konečného náměstí podle českého právníka, učitele a senátora Aloise Konečného. Zajímavostí je, že v letech 1974–1990 byla změněna osoba, podle které je náměstí pojmenováno, a to na Hynka Konečného, zasloužilého člena ÚV KSČ. Nynější podobu získalo místo při opravách ukončených v roce 2016.

Kuriózní středa

Náš seriál Kuriózní středa představuje brněnské podivnosti a ukazuje město v nečekaných souvislostech.