Když v Brně padne tma. Rozjezdy a další zajímavosti brněnského nočního života
Kdo se bojí, nesmí do Brna
Pod lampou bývá tma? V nočním Brně rozhodně ne. Technické sítě Brno v současnosti ve městě provozují více než 41 000 světelných míst, z toho jsou naprostá většina světelná místa veřejného osvětlení ulic, něco přes 500 světelných míst pak připadá na slavnostní osvětlení kulturních památek a významných budov. O poruchy a opravy se stará tým mechaniků, na většinu nefunkčních svítidel přijdou přitom dispečeři okamžitě. Velká část stožárů je totiž napojena na centrální pult dispečinku v Barvířské ulici. 40 % poruch se pak zaznamenává díky hlášení občanů a dalších techniků v terénu. Pro hlášení poruch mohou občané využívat bezplatnou linku 800 100 312 nebo webový portál www.vylepsujibrno.cz.
V roce 1901 bylo na dnešním náměstí Svobody rozžato prvních šest elektrických veřejných světel.
Přestože o osvětlení brněnských ulic se jednalo již od roku 1743, ještě osmatřicet let poté si musel každý v noci svítit vlastní lucernou. Teprve v listopadu roku 1781 bylo uvnitř městských hradeb zažehnuto 277 lojových lamp – stalo se tak kvůli návštěvě ruského následníka trůnu Pavla Petroviče a jeho ženy Marie Fedorovny. Na předměstí se tato vymoženost dostala až o 50 let později. Po krátkém intermezzu s olejovými lampami přešlo město roku 1849 na svícení plynovými svítidly. Důležitým milníkem se stal rok 1901, kdy bylo na dnešním náměstí Svobody rozžato prvních šest elektrických veřejných světel. Síť elektrického osvětlení pak byla z většiny vybudována v letech 1921–1930. Toť klikatá cesta nočního Brna z doby temna do žárovkami prozářené budoucnosti!
MHD nikdy nespí
Brněnský fenomén již 25 let neodmyslitelně spjatý s místním nočním životem. Každý den ve 23.00 vyjíždí z hlavního nádraží první noční rozjezdy. DPMB provozuje 11 nočních linek s označením N89–N99, které pravidelně každých 30–60 minut rozváží cestující od hlavního nádraží do všech koutů města Brna, několikrát za noc také do okolních obcí, jako jsou Kuřim, Vranov či Bílovice nad Svitavou. V těchto spojích si dejte obzvláštní pozor na dřímotu, abyste se po večerním flámu nevzbudili někde, kam jste vůbec nechtěli!
Když se čas zastaví
Brněnským klubům se věnujeme na webu Objev Brno v samostatném seriálu. Dovolte mi ale v článku popisujícím noci v brněnských ulicích zmínit pár časem prověřených hospod, kde v jedenáct rozhodně nezavírají. Dvě legendy brněnského nočního života, bary Mýdlo a Traubka, se na sebe koukají přes ulici Traubova na pomezí Černých Polí. Svět (a pivo) je v nich ještě v pořádku, stejně jako v Poslední leči na Jakubáku, kde to začíná žít až s úderem půlnoci a dají se tu stejně dobře hrát šachy jako rozprávět o smyslu života.
Co když vás přepadne noční hlad? Ve Steakovém a pivním baru Pod lékárnou na Veveří vám udělají steak či burger ještě ve tři ráno. A po cestě domů se můžete zastavit v nonstop pekařství Barunka na Palackého třídě pro rohlíky, pomazánku nebo smažená játra. Když už jsme se bavili o Veveří, nemůžeme zapomenout na Nálevnu U Leona, kde nápis „Tady se chlastá“ rozhodně není zavádějící – na nealko běžte raději jinam, tady se opravdu chlastá, a to do čtyř do rána. Pro jemnější duše pak doporučím raději bar 4pokoje, kde je od středy do soboty otevřeno také do čtvrté ráno, ale chodí se se za poněkud kultivovanějším zážitkem.
Vyčistit výhybky, natankovat autobusy
Noční Brno není jen zábava, drinky a pivo, ale také práce lidí, kteří udržují město v chodu. Jedná se samozřejmě o zaměstnance záchranných složek, strážníky, hasiče a záchranáře. Zaměstnanci Veřejné zeleně města Brna se starají o parky, zaměstnanci Technických sítí pak o osvětlení města. Nabitý noční rozvrh má i brněnský dopravní podnik – již před půlnocí se zahajuje revize rozvodné sítě a provádí se údržbové práce na kolejích. Do práce se vydávají čističi výhybek, kteří za noc projdou a vyčistí všech cca 150 výhybek na tramvajových tratích. V plničce ve vozovně Slatina se tankují autobusy na zemní plyn a přes noc je třeba provést také aktualizace dat jízdních řádů a kontroly dat ve vozidlech, tzn. zajištění, aby řidiči měli na palubním počítači správné údaje a trasy na daný den.
Nejeden student nejednu noc…
… strávil v „cépéesce“, celouniverzitní počítačové studovně MUNI na Komenského náměstí, dostupné všem studentům i zaměstnancům Masarykovy univerzity 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Dlouho po zavírací době knihoven tu studenti tlačeni termíny bakalářských či diplomových prací, seminárek a zkoušek hledají klidné útočiště nerušené chrápáním spolubydlících na bytech a kolejích. Mnohdy tu narazíte také na vysokoškoláky, kterým ujel poslední vlak a kteří potřebují někde přečkat pár nevlídných nočních hodin do prvního ranního spoje.
Hotel, ve kterém se nespí
Hotel Anybody na Zelném trhu je podle slov jeho tvůrce Adama Vodičky spíše hrací plochou a prostorem pro originální zážitek než ubytováním v klasickém slova smyslu. Každý z deseti pokojů je zařízen ve stylu ikonického filmu a nabízí hru, kterou si partneři mohou zahrát, okořenit tak svůj vztah, zažít společně něco nového a možná se i trochu lépe poznat. Stačí jen vstoupit, stisknout tlačítko Start na tabletu a oživne kolem vás audiovizuální scéna, která vás oba vtáhne do děje. Proces ubytování je navíc kompletně samoobslužný, což zajišťuje naprosté soukromí. Zkrátka místo, kde noc strávená s partnerem dostává úplně nový rozměr.
Kuriózní středa
Náš seriál Kuriózní středa představuje brněnské podivnosti a ukazuje město v nečekaných souvislostech.