Mizející Brno: Když se vlaky proháněly městem. Kudy vedla Stará Tišnovka?

Filip Živný1. září 2025
Zbytky mostu Staré Tišnovky na Vranovské ulici
Zbytky mostu Staré Tišnovky na Vranovské uliciZdroj: Viola Hertelová / Pocket media
Vydáte se s námi na nostalgický výlet po stopách Staré Tišnovky? Dráha do Tišnova se v roce 1885 stala pátou tratí, která z Brna vycházela, vlaky po ní přestaly jezdit v roce 1962. Dodnes jsou však ve městě patrné její stopy. Vítejte u nového seriálu Mizející Brno!

Výstavba trati z Brna do Tišnova byla zahájena roku 1884, o rok později, přesněji 2. 7. 1885 (tedy před 140 lety!), na ni vyjely první vlaky. Kudy a kam se ubíraly? 28 km dlouhá trať vedla z horního nádraží po třebovské dráze, z níž se odpojila a vedla podél řeky Svitavy až do stanice Zábrdovice. Odtud stoupala strmým kopcem k nejvyššímu bodu u Černých Polí, odkud pak stejně prudce klesala směrem ke stanici Královo Pole. Trasa pokračovala přes Řečkovice a zastávku Jehnice až do Tišnova – odtud také název Tišnovka.

Svitavská pobřežní dráha

Pamětníci dodnes vypráví o parních lokomotivách dunících pod okny secesních městských domů, o tramvajích, které čekaly na mostě přes řeku, až se otevřou závory před nádražím v Zábrdovicích, stejně jako autobusy za starým královopolským nádražím supící posléze do kopců okolo Soběšic. Strmé stoupání podél Tišnovské ulice prý způsobovalo potíže lokomotivám těžkých nákladních vlaků, stejně jako saze z jejich komínů trápily brněnské hospodyně sušící v přilehlých čtvrtích prádlo. Po břehu řeky vedla Stará Tišnovka od současné teplárny (tzv. odbočka Tišnovská z trati Brno - Česká Třebová) přes nákladiště Radlas ke dnes již zrušenému nádraží Brno-Zábrdovice.

Nádraží v Zábrdovicích
Nádraží v ZábrdovicíchZdroj: Archiv města Brna

Záhy po dokončení tišnovské dráhy se k železniční síti počaly připojovat svými vlečkami průmyslové podniky na břehu řeky. V roce 1890 došlo k výstavbě jižní části Svitavské pobřežní dráhy, která od dnešního nákladiště Radlas u plynáren a tehdejší městské elektrárny pokračovala podjezdem pod dráhou Brno - Česká Třebová po pravém břehu řeky až k prostoru městských jatek (dnes pivovar Hauskrecht), kde se napojovala na současnou Vlárskou dráhu v tomto úseku dokončenou v roce 1887. Poději byla tato větev Svitavské pobřežní dráhy protažena podjezdem pod tratí z dolního nádraží až do Komárova, kde končí dodnes.

Vlaky se loučí

V roce 1962 byla spojka obou drah snesena a dnes po ní není na čtyřproudové silnici městského okruhu ani památky. Hluk vlaků projíždějících na mostech a náspech městem a plány na výstavbu nové dvojkolejné trati mezi Prahou a Brnem nakonec vedly k výstavbě obchvatu městského úseku dráhy Brno - Tišnov přes seřadiště v Maloměřicích a od roku 1953 tak vlaků na Staré Tišnovce ubývalo.

Definitivní konec nastal v roce 1962, kdy brněnský železniční uzel nabyl víceméně současné podoby. Části tratě se změnily ve vlečky (do Královopolské strojírny ze severu a do nákladiště Cacovice jihu - formálně však nejde o vlečky, nýbrž o celostátní dráhy bez osobní dopravy). Zrušeno bylo napojení Svitavské dráhy od hlavního nádraží okolo teplárny, tzv. odbočka Tišnovská, kterou používaly osobní vlaky jedoucí do Tišnova a místo něj bylo vybudováno středově souměrné napojení ze stanice Brno Židenice na levém břehu řeky, společně s novým mostem přes Svitavu jižně od křížení řeky s dráhou Brno - Česká Třebová, tj. dnešní odbočka Posvitavská.

Doporučujeme knihy Poslední vlak brněnským severem I a II s fotkami i vzpomínkami pamětníků.
quotequote

Kde vzpomenout na Starou Tišnovku?

Přijdete-li do husovického parku Tišnovka, kromě hezkého výhledu vás patrně zaujme, že park je vytvořen coby připomínka železniční tratě Stará Tišnovka. V parku stále najdete zbytky kolejí, také altán s informacemi o trati, workoutové hřiště či plácek na petanque. Pokud se o trati, jejíž pozůstatky jsou na více místech Brna, chcete dozvědět více, doporučujeme též knihy Poslední vlak brněnským severem I a II s fotkami i vzpomínkami pamětníků.

Park Tišnovka
Park TišnovkaZdroj: Ivo Dvořák / Pocket media

Koleje „do kdysi“

Z dřívějšího mostu nad Vranovskou ulicí zbyly části konstrukce, v Zábrdovicích u břehu Svitavy pak naleznete koleje koncového úseku tratě. Starou Tišnovku také připomíná park v místech bývalé výhybny Husovice. K výročí zrušení dráhy se konají komentované procházky a vzpomínkové akce – první z aktuální série se konala v roce 2022, k šedesáti letům od zániku Tišnovky. Každý rok v květnu se tato výroční akce opakuje, pro více informací doporučujeme sledovat facebookovou stránku Výročí staré Tišnovky.

V rámci festivalu Překročme řeku pak po pozůstatcích kolejí Staré Tišnovky pravidelně projíždí parní vlak, jedná se o jednu z oblíbených atrakcí festivalu. Příští ročník si můžete už teď zapsat do kalendářů, bude se konat o víkendu 15. a 16. srpna 2026.

Parní vlak na festivalu Překročme řeku
Parní vlak na festivalu Překročme řekuZdroj: FB Nábřeží Svitavy