Tomáš Kelar z festivalu Pop Messe: Pružíme hranice pop kultury
Co podle vás dělá Pop Messe unikátním v rámci české (nebo evropské) festivalové scény?
Troufám si říct, že v ČR podobně dramaturgicky zaměřený hudební festival nenajdete, alespoň ne v této velikosti. Co ale náš festival dělá opravdu unikátním na české scéně, jsou naši návštěvníci a fanoušci. Jsou to fajnšmekři hudby, dobrodruzi, kteří rádi poznávají nové umělce – lidi s pozitivním přístupem, kteří se nebojí nových vjemů. Ve spolupráci s nimi nám roste sebevědomí, že opravdu společně stavíme něco významného pro Brno a zasazujeme moravskou metropoli pevně na evropskou mapu významných hudebních festivalů.
Jakým směrem se snažíte Pop Messe dramaturgicky posouvat?
Neradi se necháváme ovlivňovat tradičními škatulkami – jak generačními, tak i žánrovými nebo kategorizačními. Držíme se prosté zásady, že umělecké projekty, které zveme, by měly nějak nově tvarovat, konfrontovat, lehce nebo výrazně pružit hranice pop kultury, ale hlavně by měly svým originálním přístupem navázat a podpořit zázrak festivalového fenoménu.
Držíme se prosté zásady, že umělecké projekty, které zveme, by měly nějak nově tvarovat, konfrontovat, lehce nebo výrazně pružit hranice pop kultury.
Na jakého interpreta/interpretku z letošního line-upu se nejvíce těšíte a proč?
Nerad z toho celku někoho vypichuji, těším se na vše. Dovoluji si ale doporučit francouzskou skupinu 15 15, lokální MC Gey s kapelou, Brity Baxter Dury, Jadu Heart a Real Lies, legendy Roisin Murphy a Orbital, ale hlavně Načevu, která právě vydala jasnou desku roku, její živé vystoupení je vždy emociální a soustředěný moment.
Loňský ročník nás v off-programu čekala třeba konference Pop Talks, projekce dokumentárních filmů České televize nebo cyklojízda, na co se můžeme těšit tento rok?
Plánujeme opět zopakovat Architektonické prohlídky ve spolupráci s Brněnským architektonickým manuálem, s ČT plánujeme zopakovat kino a pracujeme i na podcastovém line-upu. V rámci spolupráce s lokálními institucemi chystáme i zlevněné vstupné na koupaliště a další místa zájmu po Brně. A jako bonus pro přespolní festivalové návštěvníky plánujeme rozšířit náš cashless systém i do centra města. Rozšířenější formát konference pro tento rok opouštíme a doufáme, že se podaří tento program opět vrátit v plné síle v roce 2026.
V čem se letos Pop Messe bude lišit oproti předchozím ročníkům?
Hlavně line-upem, ale i rozšířenou nabídkou off-programu a také tím, že budeme poprvé v naší existenci na úplně stejném místě jako v předchozím ročníku.
Zvyšuje se rok od roku návštěvnost? Vnímáte narůstající zájem návštěvníků ze zahraničí?
Pop Messe, navzdory různým každoročním obtížím s místem konání a podobně, roste. Od svého začátku v covidovém roce do minulého roku zaznamenává významný každoroční růst, a to i v návštěvnosti ze zahraničí. Naše sousedské země tvoří největší část z naší zahraniční návštěvnosti, ale zaznamenáváme i silné počty návštěvníků ze Španělska, UK a Irska.
Na co jste za dobu trvání festivalu nejvíce pyšný?
Na to, že stále existujeme, rosteme, a že náš organizační tým drží pohromadě a shoduje se na tom, že budovat festival s mezinárodním přesahem pro Brno má význam. Náš trh je velmi náročný a dynamický, udržet se a obstát není jednoduchý skutek. Vlastně jsem víc vděčný nežli pyšný, za to, že naše rostoucí návštěvnická základna nás podporuje a dává najevo, že to má smysl.
Náš trh je velmi náročný a dynamický, udržet se a obstát není jednoduchý skutek.
Festival je zcela bezhotovostní, platí se pomocí čipu a aplikace NFCtron. Veškeré nápoje se podávají ve vratných plastových kelímcích. Jak dále pracujete s ekologickou stopou festivalu?
Určitě bychom mohli dělat mnohem více, ale v rámci možností jsem hrdý na to, že areál máme vždy čistý a recycling friendly. Ekologie je na předních příčkách při sestavování areálu a organizaci systému prací. Velké díky si zaslouží i náš partner Česke dráhy, který nám pomáhá lidi dostat na festival hromadnou dopravou za rozumný peníz. I na tento rok se nám podařilo získat významnou slevu na cestu společně s lístkem Pop Messe 2025. Ale od výsledků jiných silnějších ekologicky zaměřených festivalů jako ten organizovaný kapelou Massive Attack máme ještě daleko.
Ekologie je na předních příčkách při sestavování areálu a organizaci systému prací.
Co je u pořádání festivalu tohoto druhu největší výzvou?
Stát se soběstačným a carbon neutrálním festivalem, který dokáže přilákat více generací k společnému dialogu a zážitku. Rozšířit program o konferenční část a dokázat přesvědčit více zahraničních hostů, aby dali Pop Messe a Brnu šanci.

Jaká je vaše vize s Pop Messe do dalších let?
Dále nabízet zážitek, který návštevníky nadchne a také dokáže konfrontovat novými směry a smysly a tím společnost nadále spojovat významným, kolektivním a ojedinělým zážitkem. Samozřejmě veříme i v postupný a udržitelný, ne příliš rychlý růst a doufáme, že do budoucna najdeme v Brně místo, kde budeme schopni pořádat festival s kapacitou kolem 10 000 lidí denně. Věřím, že se všemi novými infrastrukturními projekty se to v Brně může stát reálným cílem pro 3–4 denní městský mezinárodní hudební festival.